۱۳۸۹ مهر ۱۲, دوشنبه

سیما سمر، باردیگر نامزد جایزه صلح نوبل شد

سیما سمر رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان نامزد جایزه صلح نوبل شد، سال گذشته نیز نام او در فهرست نامزدان این جایزه بود و تا فهرست نهایی که در آن سه نفر بیشتر نبودند، نیز پیشرفت. اما سرانجام جایزه سال گذشته صلح نوبل نصیب باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا شد.
اگرچه معرفی باراک اوباما به عنوان برنده صلح نوبل، انتقاد ها و سر و صداهایی را نیز در پی داشت، منتقدان این اقدام کمیته جوایز نوبل، می گفتند باراک اوباما هنوز کاری نکرده است. اما کمیته نوبل اعلام کرد این جایزه را بخاطر "تلاش فوق العاده برای تقویت دیپلماسی بین المللی و ترغیب به همکاری میان مردم" به آقای اوباما می دهد.
کمیته نوبل تلاش های آقای اوباما برای تقویت موضع نهادهای بین المللی و ترغیب به خلع سلاح هسته ای را نیز مورد تاکید قرار داد.
کمیته نروژی نوبل در هنگام اعلام نام برنده جایزه صلح نوبل در بیانیه ای عنوان کرد: "بسیار به ندرت کسی به اندازه آقای اوباما توجه جهانیان را به خود جلب کرده است و در مردم خود امید به آینده ایجاد نموده است."
لیوزیاوبو یک ناراضی چین و سویتلانا کنوش ینا یک فعال حقوق بشر در روسیه از دیگر نامزدان مطرح دریافت صلح نوبل امسال هستند.
اما کریستیان برگ هارپویکن رئیس انستیتوت صلح در اوسلو – نهادی که در مورد جایزه صلح همیشه پیش بینی های درست کرده می گوید، برای جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۰ سیما سمر رییس کمیسسون مستقل حقوق بشر افغانستان بخت بیشتری دارد. 
سیما سمر در سال ۲۰۰۸ میلادی از سوی دولت افغانستان برای احزار مقام کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز معرفی شده بود.
در اعلامیه ای که وزارت خارجی افغانستان به این مناسبت منتشر کرده بود آمده بود:" انتخاب بی نهایت شایسته خواهد بود."
سیما سمر در سال ۱۹۵۷ میلادی در ولایت غزنی افغانستان به دنیا آمد و تحصیلات خود را در رشته پزشکی در دانشگاه کابل به پایان رساند.
او از سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۲ میلادی، زمانی که افغانستان درگیر جنگ بود، در خارج از این کشور اقامت داشت و در عرصه های اجتماعی به پناهجویان افغان در کشورهای خارجی کمک می کرد.
پس از فروپاشی حکومت طالبان در افغانستان، گروههای افغان شرکت کننده در اجلاس بن و سازمان ملل متحد سیما سمر را در دسامبر سال ۲۰۰۲ میلادی به معاونت رئیس دولت و سپس، نخستین وزیر امور زنان افغانستان برگزیدند.
خانم سمر بعد از پایان کار دولت موقت افغانستان به ریاست کمیسیون مستقل حقوق بشر این کشور منصوب شد.
او حالا در عین زمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در سودان است.
خانم سمر تا حالا دهها جایزه بین المللی در عرصه فعالیت های حقوق بشری از آن خود کرده است.
منبع: سايت فارسي بي بي سي