۱۳۸۷ آذر ۵, سه‌شنبه

افزایش خشونت علیه زنان در افغانستان

کمیسیون حقوق بشر افغانستان در آستانه روز جهانی محو خشونت علیه زنان، اعلام کرده که خشونت علیه زنان در این کشور افزایش یافته است.
در روز جهانی محو خشونت علیه زنان هر سال در بیست و پنجم نوامبر در سراسر جهان آئین های ویژه ای برای مبارزه با بدرفتاری و انواع خشونت علیه زنان برگزار می شود.
سیما سمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در نشستی که به مناسبت تجلیل از روز جهانی محو خشونت درکابل برگزار شده بود، بر نقش روحانیون مسلمان در مبارزه با خشونت علیه زنان تاکید کرد.
خانم سمر گفت: "به نظر من بیشترین کار را در این رابطه علمای افغانستان می توانند انجام بدهند، به دلیل این که متاسفانه، در جامعه افغانی، تقریباً هر مردی به خود حق می دهد، همسر خود را لت و کوب کند. و این کار خود را پوشش اسلامی هم می دهند. علمای ما وظیفه دارند که بگویند خشونت در برابر زنان و لت و کوب آنان یک عمل اسلامی نیست."
افغانستان از جمله کشورهایی است که موارد زیاد خشونت علیه زنان در آن ثبت شده و مقامات می گویند این آمار در حال افزایش است.
مسئولان کمیسیون حقوق بشر افغانستان می گویند از آغاز امسال تا اکنون بیش از دو هزار مورد خشونت علیه زنان را ثبت کرده اند.
ثریا صبحرنگ، مسئول بخش زنان این کمیسیون گفت: "از اوایل سال جاری میلادی تا اکنون بیش از دوهزار مورد اشکال مختلف خشونت علیه زنان صرفاً توسط کمیسیون مستقل حقوق بشر ثبت و شناسایی شده است."
خانم صبحرنگ افزود: " امسال موارد متعدد قتل، تجاوز جنسی، سقط جنین، ضرب و شتم و خودکشی اتفاق افتاده است."
مسئول بخش زنان در کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفت: "علاوه براین ازدواج های اجباری، عدم پرداخت نفقه، ممانعت از فعالیت های اجتماعی، غصب ملکیت و فرار از منزل، از دیگر مواردی است که زنان افغان شاهد آن بوده اند."
به نظر من بیشترین کار را در این رابطه علمای افغانستان می توانند انجام بدهند، به دلیل این که متاسفانه، در جامعه افغانی هر مردی به خودحق می دهد، همسر خود را لت و کوب کند و آن را پوشش اسلامی هم می دهند، علمای ما وظیفه دارند که بگویند خشونت علیه زنان و لت و کوب آنان یک عمل اسلامی نیست.
سیما سمر
به گفته خانم صبحرنگ، از آغاز امسال تا حال ۷۷ مورد تجاوز به زنان و کودکان در کمیسیون حقوق بشر افغانستان ثبت شده است.
برگزار کنندگان این نشست از برخورد پلیس و نهادهای قضایی با زنان نیز اظهار نارضایتی کردند.
آنان می گویند در برخی موارد پلیس متهمان به تجاوز جنسی به زنان را بدون بازجویی آزاد کرده است.
شینکی کروخیل، نماینده ولایت ننگرهار در مجلس نمایندگان افغانستان برخورد ها در افغانستان را "مردسالارانه" توصیف می کند و می گوید حتی نمایندگان در مجلس نسبت به زنان از تعصب جنسیتی کار می گیرند.
خانم کروخیل گفت: "به پارلمان و قوانین نگاه کنید، شما باور کنید هر قانونی که به پارلمان می رسد، وکلای محترم سعی می کنند تا ماده ای تصویب نشود که به سود زنان باشد و تنها قانونی نهایی شود که فقط به سود نیمی از جامعه (مردان) باشد؛ این بی انصافی با زنان است."
گزارشها در افغانستان همه ساله افزایش موارد خشونت علیه زنان را نسبت به سالهای پیش نشان می دهد.
کارشناسان تاکید دارند که هماهنگی میان نهادهای مختلف قضایی و تلاش برای بالا بردن آگاهی عمومی می تواند درکاهش خشونت علیه زنان موثر باشد.
منبع: سایت فارسی بی بی سی

۱۳۸۷ آذر ۲, شنبه

آشیانه سمر، بهترین رویداد زندگی من

من طاهرم، فرزند، آشیانه سمر، فرزند سیما سمر، مظهر وپیام آور صلح، عدالت وآزادی!
از آغاز زندگی ام چیزی نمی دانم، فقط همین قدر می دانم که در ولسوالی ورس زاده شده ام. وقتی چشم گشودم ورخ به زندگی کردم، جای پدرم در زندگی من خالی بود. او قبل ازدیدار با من رفته بود. قبل از تربیت من کوچ کرده بود. تا آخر سیمای پدرم را ندیدم ، از نوازش دستهای او بی بهره ماندم و هوس یک لحظه در آغوش او بودن، برای همیشه در قلب مالامال از دردم، ماندگار شد.
زمانیکه هنوز خیلی کوچک بودم، مثل صدها کودک دیگر دنیا را محدود به بازیهای کودکانه می دیدم، روزهایم با جست خیز کودکانه وشب هایم با خواب وخیال کودکانه به سر می شد.
مادرم تنها کسم بود. دست در دستم می گذاشت ومرا به وادی امید وآروزهای بلند می برد. اینگونه زندگی برای من چهره زیبای داشت. شبها بالالائی مادرم وروز ها با نگاه مهربان او، جلوه خاصی داشت. دیری نپائید که سرنوشت حسودی ورزید و به خوشی هایم پایان داد. مادرم یکباره رفت.
می گویند در زندگی آدمها پدیده ای بی رحمی است بنام مرگ، جان هرکسی را می گیرد، حتی مادر! از هرکسی پرسیدم، مادرم را کدامین بی رحم برد؟ همه گفتند مرگ!
از آن روز دنبال آنم تا بپرسم که چرا مادرم از من گرفت، مگر نمی دانست که کسی درین جهان با لالائی و لبخند او زنده است؟ مگر نمی دانست که من هنوز کوچکم و قلبم گنجایش درد دوری از مادر را ندارد؟ مگر نمی دانست که مادرم تمام امیدش را به من بسته بود و نیت تربیتم را داشت؟
مادرم با قلب مالامال ازدرد رفت. خیلی نگران رفت، نگران شدن من!
می خواهم از او خواهش کنم که مادر کسی را نگیرد. مادر، همه کس انسان است!
از آن روز تنهای تنها شدم. تنهاترین انسان روی زمین! تنهائی خیلی رنجم می داد. شاید تجربه کرده باشید، تنهائی کابوس شومی است که زندگی انسان را به نابودی می کشد.
هرچند هنوز چهار سالم بود، ولی با رفتن مادرم، دوران کودکی ام به پایان رسید. شادی های کودکانه وجست وخیز کودکانه با من وداع گفت.
بعد از مادر، حرفه چوپانی را برایم برگزیدند. چوپانی زمینه ای برای گفتگو با گوسفندان بود. حیوانی که مادر کسی را نمی گیرد و خیلی مهربان است. اما هرچه با گوسفندان درد دل می کردم، چیزی نمی گفتند. کم کم شک می کردم، نکند گوسفندان هم مثل مرگ بی رحمند. اما در آشیانه فهمیدم که گوسفندان تفکر ندارد و مرا درک نمی کردند.
مدام نگران بودم. اضطراب همراه دایمی من بود.
ترس توام با نگرانی مجبورم کرد تا زادگاهم را ترک کنم و راهی کابل شوم. بعد از مدتی به پروان رفتم. در آنجا در خدمت خانقائی مشغول بودم.
دریک روز مبارک، نیک خواهانی آمدند وگفتند، ما از قومندانی امنیه هستیم وبا نیت نجات تو آمده ایم. من گفتم از بامیان، ولسوالی ورس هستم.
مرا در بامیان آوردند و از طریق کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به بهشت برین راه یافتم. بهشت من آشیانه سمر نام دارد.
می گویند در بهشت همه انسانها با هم برادر وخواهرند، عاطفه، مهر وصلح در جویبارهای آن جاریست. بهشت من نیز چنین است. من درینجا برادران وخواهران بسیار دارم، از محبت وصلح سرشارم.
دوسال است که در آشیانه سمر آمده ام، درینجا تولد دوباره یافتم، تربیت شدم وپرورش یافتم. اکنون صنف چهارم مکتبم. چیزی در زندگی کم ندارم.
مادر مهربانی دارم که مظهر صلح است. نماد عدالت است، جرثومه شهامت است. جهان به او جایزه صلح، شهامت داده است. من دیگر بدون مادر نیستم. یکی از بهترین ومهربانترین انسان زمانه ای ما، مادر من است. ومادر صدها کودکی مثل من!
او یک قهرمان است،
او هم اکنون اینجاست،
او داکتر سیما سمر است.
مادر! مادر مهربان!!
من دیگر آن نیستم که بودم
سرشار از امیدم
دنیا را سبز وآبی می بینم
با پای خود در برابر زندگی استاده ام، خوب درس می خوانم وبرای آرزوهای مادرم، صلح، دموکراسی، حقوق بشر وعدالت، تاپای جان می رزمم.
تهیه وترتیب : عبدالاحد فرزام
میزان 1387

۱۳۸۷ آبان ۲۹, چهارشنبه

بیوگرافی مختصر داکتر سیما سمر

داکتر سیما سمر در سال 1336 ه ش (1957) میلادی در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی بدنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و ثانوی خود را در جاغوری و هلمند به پایان رساند. بلافاصله با نمرات عالی به دانشکده طب دانشگاه کابل راه یافت. در سال 1361 ه ش (1982میلادی ) از دانشکده طب دانشگاه کابل موفقانه فارغ شد. دوران پراکتیک تحصیلات خویش را در یکی از شفاخانه های دولتی به سر رساند و بعد از آن با توجه به وضع خراب کشور در آن زمان ، راهی زادگاه خویش گردید. از هیمن جا به فعالیت های اجتماعی خویش آغازید و برای مردم این مناطق خدمات صحی را فراهم نمود.
داکتر سیماسمر در سال 1984 م به کشور پاکستان مهاجر شد. پس از یک سلسله کارهای موثر برای مهاجرین به دلیل ضرورت به یک باب شفاخانه درمانی برای مهاجرین ، به احداث شفاخانه ای در کویطه پاکستان پرداخت. چون زنان مهاجر افغانستانی دسترسی به امکانات و خدمات صحی نداشتند.
داکتر سیما سمر در سال 1989 میلادی قادر به تاسیس نهاد پر بار شهدا ارگنایزیشن شد. شهدا ارگنایزیشن یکی از پر سابقه ترین نهاد غیر دولتی است که تحت رهبری دکتر سیما سمر موثر ترین فعالیت ها را در زمینه های احداث شفاخانه ها، کلینیک ها، تعلیم و تربیه، تعمیم و آموزش حقوق بشر، ارتقای ظرفیت معلمان و عامه مردم، و مساعد ساختن زمینه های اشتغال ، ایجاد سرپناه برای یتیمان و زنان بی سرپرست ... داشته است. دکتر سیما سمر به وسیله این نهاد در سال 2001م موفق به تاسیس انستیتیوت ساینس در کویته شد که صدها جوان سرگردان و محصل افغانستانی تحصیلات عالی خویش را در زمینه های ساینس، طب و غیره درین انستیتیوت ادامه دادند. شاگردان این انستیتیوت اکنون در دانشگاه کابل ودانشگاهای دیگرافغا نستان جذب گردیده اند. خانم سیما سمر با وجود ممانعت ها و مشکلات نفس گیر درزمان جنگ و خصوصا زمان طالبان از فعالیت های انساندوستانه اش در نقاط مختلف کشور دست نکشیدند. بلکه به گونه ای اهداف والای انسانی خویش را تعقیب نمودند.
داکتر سیما سمر پس از فرو پاشی رژیم طالبان به تاریخ 22 دسامبر 2001 تا 22 جون 2002 میلادی از سوی گروه هایی افغانستانی شرکت کننده در اجلاس تاریخی بن و سازمان ملل متحد ، به دلیل سابقه کاری نیک خویش به عنوان معاون رئیس دولت و نخستین وزیر امور زنان افغانستان برگزیده شد.
خانم سیماسمر اولین شخصیت سیاسی زن از افغانستان بود که به عنوان معاون ریس دولت و وزیر امور زنان ، به تاریخ 24 اپریل 2002 میلادی در جلسه شورا ی امنیت سازمان ملل متحد به سخنرانی پرداخت . ودرین سخنرانی خواستار افزایش نیروی حافظ صلح د رافغانستان شد. و افزایش نیروی حافط صلح در کشوررا ضمانت مهمی برای ادامه صلح و دموکراسی و امنیت در افغانستان خواند. این سخنرانی سازمان امنیت ملل متحد را متقاعد ساخت که نیروی حافظ صلح را در افغانستان بیشتر نماید.
وزارت امور زنان تحت رهبری داکتر سیما سمر برای اولین بار تاسیس و ساختمان آن باز سازی گردید. و این وزارت برنامه های موثر خدماتی را برای اعاده حقوق زنان و رشد وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی زنان در جامعه، آغاز نمود. که می توان دستاورد های زیر را حاصل کار و فعالیت موثر وزارت امور زنان تحت رهبری خانم سمر، دانست:
· مساعد ساختن زمینه بازگشت زنان به وظایف دولتی شان.
· تعلق 11 فیصد نمایندگان لویه جرگه به زنان.
· مساعد ساختن شرایط تعلیم و تربیه دختران و بازگشائی دروازه های مکاتب دخترانه.
· تاسیس بخش حقوق زنان.
· تاسیس یک مکتب برای زنان متاهل.
· احداث کورسهای آموزشی خیاطی، سواد آموزی، گلدوزی و غیره در وزارت امور زنان.
· اعمار مراکز مختلف خدماتی برای زنان در سراسر کشور.
آنچه یاد آوری شد اهم دستاورد های این وزارت در زمان رهبری داکتر سیما سمر بود. و با توجه به اینکه این وزارت برای اولین بار تاسیس می شد و زنان کمترین زمینه ای تعلیمی و اجتماعی را نداشتند، این دستاورد ها دستاوردهای کمی نبود.
خانم سمر در جون 2002 میلادی از طرف اعضای لویه جرگه اضطراری به عنوان معاون این جرگه ملی انتخاب گردید.
داکتر سیماسمر بعد از پایان کاراداره موقت افغانستان به عنوان رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان منصوب گردید. با آنکه برای اولین بار کمیسیون مستقل حقوق بشر با ریاست داکتر سیما سمر شکل گرفت و موانع و گرفتاری های بزرگی در مسیر حرکت آن استاده بود، این نهاد تحت ریاست خانم سمر فعالیت های موثری را در جهت تامین حقوق بشر و بهبود وضعیت عمومی حقوق بشر انجام داد.این نهاد در طول جهار سال عمرخویش توانست برای رسیدگی به جرایم گذشته، مشوره بزرگ ملی را به راه اندازد و گزارش تاریخی از این مشوره را به دولت و مردم افغانستان تقدیم نماید، هزار ها افغانستانی را از حقوق و آزادی های انسانی شان آگاهی دهد و از حقوق بشری هزاران شهر وند این کشور حمایت نماید و به شکایات شان رسیدگی کند. و گزارش مهمی از وضعیت حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را منتشر سازد. اکنون این نهاد به دلیل جدیت و شجاعت و پشتکار شخص داکتر سیما سمر و سایر کمیشنران و کارمندانش، از حمایت و احترام و اعتماد فوق العاده گروه بزرگی از مردم در داخل و خارج کشور برخوردار است.
به پاس همین فدا کاری ها و شهامت داکتر سیما سمر بود که وی به تاریخ 30 ژوئیه. 2005 میلادی از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد ، از میان 30 نامزد این مقام از کشورهای مختلف، به حیث گزارشگر خاص حقوق بشر سازمان ملل متحد در سودان، تقرر یافت.
دکتر سیما سمر برنده دها جایزه ملی و بین المللی و دکتورای افتخاری است و اکنون به یک شخصیت بین المللی تبدیل شده است . سایر فعالیت های دکترسیما سمر وشرح جوایز آنرا در بخش های مربوطه آن در این سایت بخوانید.
پایان

۱۳۸۷ آبان ۲۸, سه‌شنبه

جوایزی که داکتر سیما سمر تا کنون از آن خود کرده است

· جایزه "رهبری اجتماعی " از سوی "بنیاد جایزه رمان مگسی سی"، فلیپین، 1994 میلادی
جایزه دموکراسی و حقوق بشر آسیا، سال2008 (جدید)
جایزه بین المللی صلح (شهر وای پس) کشور بلجیم، سال 2008 (جدید)
· جایزه "رهبرجهان فردا" در "نشست اقتصادی جهان"، سویس، 1995 میلادی
· جایزه " صد قهرمان زن" نیویورک، آمریکا، 1998 میلادی
· جایزه" حقوق بشر پال گرونیگر" از سوی " بنیاد پال گرونیگر"، سویس، 2001 میلادی
· جایزه " صداهای شجاعت" از سوی " کمیسیون زنان برای زنان وکودکان مهاجر"، نیویورک، آمریکا، 2001
· جایزه " آز ادی جان همفری، حقوق ودموکراسی"، کانادا، 2001 میلادی
· جایزه " زن سال" مجله خانم " درنیابت از زنان افغان"، آمریکا، 2001 میلادی
· جایزه " زن ماه "، تورنتو، کانادا، 2001 میلادی
· جایزه " بهترین کارکن اجتماعی" از سوی " بنیاد مایلو" کویته، پاکستان، 2001 میلادی
· جایزه "بین المللی حقوق بشر" ازسوی " حقوق بشر بین المللی لا گروپ"، واشنگتن، آمریکا، 2002
· جایزه " آزادی" از سوی " انجمن زنان برای آزادی ودموکراسی"، بار سیلونا، اسپانیا، 2002
· جایزه " حقوق بشر" از سوی " کمیته حقوق دانان برای جایزه حقوق بشر"، نیویورک، آمریکا، 2002
· جایزه " درفش نقره ای " از سوی " توسکانی ایتالیا، 2002 میلادی
· جایزه " زنان برای صلح " از سوی " یکجا برای صلح"، رم، ایتالیا، 2002 میلادی
· جایزه " پریدیتا هوستون"، واشنگتن، آمریکا، 2003 میلادی
· جایزه " زنان سال"، واشنگتن، آمریکا، 2003 میلادی
· جایزه " پروفایل شجاعت جان اف کندی"، بوستون، آمریکا، 2004 میلادی
· جایزه " جانتان مان" برای " سلامت وحقوق بشردر سطح جهان"، واشنگتن، آمریکا، 2004
· جایزه " پال شلرستفتونگ"، 2004 میلادی
· "دکترای افتخاری حقوق"، دانشگاه آلبرتا، کانادا، 2004 میلادی
· "دکترای افتخاری هیومن لتر" دانشگاه براون، رود آیلند، آمریکا، 2005 میلادی
· " گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر درسودان"، از سوی " سازمان ملل متحد"، 2006

۱۳۸۷ آبان ۲۷, دوشنبه

داکتر سیما سمر افتخاری دیگری برای افغانستان کسب کرد


داکتر سیما سمر
باردیگربرای مردم
افغانستان افتخارآفرید
بنیاد تایوان برای دموکراسی، خانم داکتر سیما سمر را شایسته دریافت جایزه سال 2008 دموکراسی و حقوق بشر آسیا دانست.
در نامه ای که از طرف آقای وانگ جین پینگ ریس این بنیاد، عنوانی خانم داکتر سیما "سمر" ارسال گردیده است، از فعالیت ها ی او در عرصه ترویج و توسعه ی حقوق بشر، دموکراسی و رفاه اجتماعی بخصوص حقوق زنان تقدیر به عمل آورده و او را برنده این جایزه بسیار مهم و معتبر بتاریخ دهم نوامبرسال 2008 اعلان نمود. داکتر سیما سمر جایزه خود را در دهم دسامبر این سال که مطابق است با روز جهانی اعلامیه حقوق بشر، در ضمن محفلی که در تایپه پایتخت تایوان برگذار می شود، دریافت خواهد نمود.
لازم به ذکراست که بدست آوردن این جایزه توسط خانم داکتر سیما سمر با توجه به وضعیت افغانستان در سه ده جنگ، خشونت و خونریزی، افتخار بزرگی برای مردم افغانستان محسوب شده و گویای موفقیت ملت ما در راستای ترویج و توسعه حقوق بشر، دموکراسی و رفاه اجتماعی می باشد.
منبع :ویب سایت کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

این جایزه تنها از من نیست

این جایزه تنها از من نیست
داکتر سیما سمر، بانوی نامدار افغان که نه فقط برای مردم افغانستان، بلکه برای همه جهانیان سیمای شناخته شده ای دارد، ازمیان 160 نامزدی که برای اخذ جایزه بین المللی صلح (شهر وای پس) کشور بلجیم کاندید شده بودند، برنده جایزه مذکور گردید. شایان ذکر است که شهر "وای پس" پس از ویرانی کامل در جنگ جهانی اول، به نام شهر صلح نام‫گذاری شد. سیما سمر طی شش سال اخیر بیش از20 جایزه بین المللی را در رابطه با کار برای زنان و صلح بدست آورده است، اما افتخار بزرگتر وی در این است که در سرتاسرجنگ مقاومت، زمانی که جزآتش از آسمان نمی بارید و جز خون در زمین جاری نبود، به عنوان زنی ناترس و شجاع، در بخش های صحی و فرهنگی مصروف کار و پیکار بود. سیما سمر پس از توافیق در کسب این جایزه گفته است: "این جایزه نه تنها از من نیست بلکه من آنرا به نیابت از تمام زنان و دختران افغان دریافت می کنم و افتخارش برای تمام مردم افغانستان است. این کمال حق شناسی این بانوی نامدار است که حق زنان و دختران مصیبت دیده کشور ادا می کند. بی تردید زنان و دختران افغان و مردان افغانستان اگر حتی با او موافق نباشند نه فقط به جایزه ای که او مستحق شده است افتخار می کنند بلکه به خود این بانو که زمانی به عنوان معاون رئیس جمهور و وزیر امور زنان موجودیت و حضور زنان را تمثیل می کرد و پس از آن به عنوان رئیس کمیسیون حقوق بشر وظیفه دشوار دفاع از حقوق بشر و ترویج ارزشهای بشری را با قبول همه خطرات ممکن بردوش گرفت افتخار می کنند. دفاع از ارزشهای که نه فقط برای مردم ناشناخته بودند که برخی از اکابر صاحب نام و اعتبار با آن مخالفت می کردند. سیما در عین حال از سه سال به این سو به عنوان گزارشگر خاص ملل متحد از وضعیت حقوق بشر در سودان فعالیت می کند و ظرفیت و توانانی زنان افغان را نمایش می دهند. آنچه جامعه و مردم ما، به آن نیاز دارد ، اسوه ها و نمونه ها و مدل هایی است که حقانیت ارزشهای فرامشو شده یا مورد انکار را اثبات می کند که بدون شک داکتر سیما یکی از آن مودل هاست. زنان و دختران که به القای تاریک اندیشان خود را عاجزه و ضعیفه و سیاسر و عیال و کوچ می پندارند و بر این باوردند که نمی توانند با مردان همسری کنند و در ردیف آنان قرار گیرند. یا غیر از آشپزی و شوهر داری و بچه داری کار را انجام دهند، در سیمای این بانوی عزیز و ارجمند در آیینه شمایل او می توانند آن ظرفیت های انکار شده و فراموش شده ای خود را یابند. که به تلبیس سالوسیان ریا کار و القای مرد سالاران نامرد به فراموشی سپرده اند و این باور موهن و خفت بار را که کنیزی و بردگی سرنوشت محتوم و ابدی شان است از ذهنیت و وجدان شان بزدایند. سیما نیک می داند که اگر سایر زنان جامعه اش همچون او در ماصف با زن ستیزی و مرد سالاری به میدان نیایند این جایزه به هیچ کاری نمی اید. از این سبب افتخار آنرا به همه قسمت می کند. تا زنان و دختران دیگری لوای افتخار بر دوش گیرند و در مسی ازادی نفی تبعیض و نابرابری و عدالت به پیش روند. سیما پرورده همین آب و خاک و همین مردم و میهن است و نشانه ای آن که دامن سرسبز و خرم این میهن بر غم همه آفات و بلالایی که از زمین و آسمان بر او باریده اند و هنوز هم می بارند، سترون و نازا نشده است. پس ای زنان و دختران میهن همت کنید، غرور و افتخار بیافرینید، مایه سربلندی مردم تان شوید، که می توانید و این امر محال نیست. سیما سمر نشان داد که می توانید خویشتن را باور کنید، توانایی خویش را باور کنید و خرافه ها و نیرنگ ها، پیدار ها و تصورات ماقبل تاریخی را یکسو نهید، که آغاز هر موفقیت در خویشتن باوری است.حرمت انسانی زن در حرمسرا زیستن نیست. حرمت او در آموختن، تلاش برای تحقق ارزشهای انسانی، کوشش برای انسانی زیستن است. این افتخار را به همه بانوان کشور مبارکباد می گوئیم.

سیما سمر کاندید احراز پست کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر


دولت افغانستان، سیما سمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر این کشور را برای احراز پست کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر نامزد کرده است. در اعلامیه ای که وزارت خارجه افغانستان منتشر کرده آمده است که انتخاب خانم سمر در این مقام، "انتخاب بی نهایت شایسته خواهد بود." سيما سمر در سال 1957 ميلادی در ولايت غزنی افغانستان به دنيا آمد و تحصيلات خود را در رشته پزشکی در دانشگاه کابل به پايان رساند. او از سال 1984 تا 2002 ميلادی، زمانی که افغانستان درگير جنگ بود، در خارج از اين کشور اقامت داشت و در عرصه های اجتماعی به پناهجويان افغان در کشورهای خارجی کمک می کرد. پس از فروپاشی حکومت طالبان در افغانستان، گروههای افغان شرکت کننده در اجلاس بن و سازمان ملل متحد سيما سمر را در دسامبر سال 2002 ميلادی به معاونت رئيس دولت و سپس، نخستين وزير امور زنان افغانستان برگزيدند. خانم سمر بعد از پايان کار دولت موقت افغانستان به رياست کميسيون مستقل حقوق بشر اين کشور منصوب شد. او حالا در عین زمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در سودان است. خانم سمر تا حالا دهها جایزه بین المللی در عرصه فعالیت های حقوق بشری از آن خود کرده است. وزارت خارجه افغانستان در اعلامیه خود از "کشورهای دوست" تقاضا کرده که از نامزدی خانم سمر برای احراز پست کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر حمایت کنند. از سال 2004 میلادی تا حالا، لوئیز آربور از کشور کانادا در این پست کار کرده است.

زنان قدرتمند دنیا

زنان قدرتمند دنیا.
منبع : /www.sohailasharifi.com
٢٣ اوت ٢٠٠٤
سهيلا شريفى
اخيرا يک مجله بيزنسى آمريکائى به اسم فوربس يک ليست صد نفره از قدرتمند ترين زنان دنيا را منتشر کرده است که اسامى جالب و قابل تاملى را شامل ميشود. کسانى مانند ملکه انگلستان، نخست وزير سابق اين کشور مارگارت تاچر و سيما سمر از افغانستان، رانيه عبدالله همسر پادشاه اردن و بسيارى ديگر از جمله کسانى هستند که در اين ليست قرار دارند. از ايران هم فايزه هاشمى رفسنجانى و شيرين عبادى در رده هاى مختلفى از اين ليست قرار داده شده اند.
در رابطه با معيارهاى حاکم بر اين انتخاب و اين رده بنديها، خود مجله به ثروت اين زنان و پوشش مطبوعاتى که هرکدام از آنها مى گيرند اشاره کرده است. البته ناگفته پيداست که معيارهاى سياسى و ديپلماتيک هم نقش برجسته اى در سرهم کردن اين ليست داشته است.

جايزه شهامت برای سيما سمر

بی بی سی - چهارشنبه 26 مه 2004
جايزه شهامت برای سيما سمر
دکتر سيما سمر، رييس کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان، برنده جايزه شهامت شد.
به گزارش باختر، خبرگزاری رسمی افغانستان، اين جايزه اخيراً از سوی بنياد جان اف کندی در ايالات متحده آمريکا به خانم سمر اعطا شده است.
جايزه بنياد کندی معمولاً به کسانی عطا می شود که در راه خدمت به بشريت فعاليت می کنند.
سناتور ادوارد کندی گفت دکتر سيما سمر از کسانی است که در سخت ترين شرايط برای اعاده حقوق بشر در افغانستان مبارزه کرده است.
دکتر سيما سمر، در سال 1957 ميلادی در ولايت غزنی افغانستان بدنيا آمد و تحصيلات خود را در رشته پزشکی در دانشگاه کابل به پايان رساند.
او از سال 1984 تا 2002 ميلادی، زمانی که افغانستان درگير جنگ بود، در خارج از اين کشور اقامت داشت و در عرصه های اجتماعی به پناهجويان افغان در کشورهای خارجی کمک می کرد.
پس از فروپاشی حکومت طالبان در افغانستان، سيما سمر در دسامبر سال 2002 ميلادی، از سوی گروههای افغان شرکت کننده در اجلاس بن و سازمان ملل متحد به عنوان معاون رييس دولت و نخستين وزير امور زنان افغانستان برگزيده شد.
خانم سمر بعد از پايان کار دولت موقت افغانستان، به عنوان رييس کميسيون مستقل حقوق بشر اين کشور منصوب شد.

داکترسيما سمر، دکترای افتخاری حقوق را از پوهنتون آلبرتای کانادا ، دريافت کرد

داکترسيما سمر، دکترای افتخاری حقوق را از پوهنتون آلبرتای کانادا ، دريافت کرد
گزارش اسکات لانگلی
17 نوامبر 2004 - داکتر سيما سمر، مدافع نامدار حقوق بشر در افغانستان، در مراسم فارغ.التحصيلی بيش از 600 محصل پوهنتون آلبرتای کانادا اشتراک کرد. داکتر سمر، دکترای افتخاری حقوق را از پوهنتون مذکور دريافت کرد.
وی با پذيرش دکتورای افتخاری از پوهنتون متذکره، خاطر نشان ساخت: « من در سال 1982 در جريان اشغال افغانستان از سوی شوروی سابق، از رشته طب فارغ شدم. در آن زمان، اين گونه مراسم برگزار نمی.شد. جای مسرت است که امروز در جشن فارغ.التحصيلی شما شرکت می.جويم».
داکتر سمر برای بيش از دو دهه، در خط مقدم دفاع از حقوق بشر و تعليم و تربيه در افغانستان بوده و به طور خستگی.ناپذير در جهت بهبود زندگی زنان و کودکان در اين کشور کار کرده است. وی به حيث معاون رئيس اداره مؤقت و وزير امور زنان در دولت موقت افغانستان ايفای وظيفه نموده است. تقرر داکترسیما سمر به پستهای ياد شده زمانی اعلام شد که وی در ماه دسامبر 2001، مشغول ديدار از پوهنتون آلبرتا بود.
داکتر سمر، بنيانگذار و مدير مؤسسه.ای به نام «شهدا ارگنايزيشن» است که شبکه.ای از شفاخانه.ها، کلينيکها و مکاتب را تحت پوشش خود داشته و خدمات صحی و آموزشی را برای زنان و کودکان افغان ارائه می.کند. وی فعلاً رئيس « کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان» می.باشد.
داکتر سمر در اين مراسم اظهار داشت: «ما مخالفان بسيار قدرتمندی در برابر حقوق زن و حقوق بشر در افغانستان داريم. در جريان لويه جرگه اضطراری در جون 2002، شماری از بنيادگرايان که کماکان قدرت را در دست دارند، بنده را متهم به کفرگويی کرده و سعی کردند تا مرا بکشند». وی افزود: «بعداً، من وظيفه مشکل.تر و خطرناکتری را به عهده گرفتم. اما بايد عرض کنم از وظيفه خود واقعاً راضی هستم. زيرا کوشش می.کنم تا صدايی برای کسانی باشم که نتوانسته.اند در زندگی خود، صدای خود را بلند کنند».
وی، انتخابات اخير افغانستان و تصويب قانون اساسی نوين اين کشور را نشانه.های پيشرفت و ترقی خواند و تأکيد کرد که دفاع از حقوق بشری تمام مردم ، در حالی که نيازهای اوليه آنها رفع نگرديده است، کار مشکلی است. داکتر سمر اضافه کرد که در مقايسه با حکومت طالبان، وضع بخش بزرگی از زنان در نقاط مختلف افغانستان بهبود چندانی نيافته است.
وی به فارغ.التحصيلان گفت که ضرورت به مهارت های آنها در سراسر دنيا احساس می.شود و آنها بايد شجاعت شريک.سازی اين مهارت ها را به منظور پيدايش دنیای صلح.آميز و سعادتمند داشته باشند.
داکتر سمر يادآور شد: «من هرگز فکر نمی.کردم که امروز اين وظيفه را داشته باشم. شايد شما هم روزی خود را در مسيروظايف جديد و غيرمترقبه دريابيد. من از شما می.خواهم تا از قلب خود پيروی کنيد و بگذاريد تا قلب.تان دنيا را در خود جای دهد. وی ادامه داد: « اگر قرار است دنيا پيشرفت کند، مردم بايد خطر و ريسک را قبول نمايند. از شما می.خواهم که برای آنچه که به آن اعتقاد داريد، تلاش نماييد. اين تنها راه ايجاد تغيير در جامعه مامیباشد».
دانشگاه آلبرتا به منظور يادبود دکتورای افتخاری داکتر سيما سمر، کتاب ( ويرجينيا ولف) تحت عنوان «خانه خود و ساير مقالات» را به کتابخانه بروس پيل اهداء مینمايد.
منبع : //www.aihrc.org.af/ddrdr.htm

سيما سمر گزارشگر ويژه حقوق بشر در سودان شد

سيما سمر گزارشگر ويژه حقوق بشر در سودان شد
بی بی سی - شنبه 30 ژوئيه 2005
دکتر سيما سمر، رييس کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان، به حيث گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در سودان تعيين شده است.
آقای وی بی سونو، رييس اجلاس ساليانه کميسياريای عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر، اين تصميم را در شصيت و يکمين اجلاس ساليانه اين سازمان اعلام کرد.
کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان با انتشار يک اعلاميه انتخاب خانم سمر به حيث گزارشگر ويژه حقوق بشر در سودان را "افتخار بزرگ ملی برای افغانستان" توصيف کرده است.
در اين اعلاميه همچنين آمده است که خانم سمر از ميان ۳۰ نامزد اين مقام از کشورهای مختلف، انتخاب شده است.
وضعيت زندگی غيرنظاميان در کشور جنگ زده سودان همواره سبب نگرانی ارگان های دفاع از حقوق بشر بوده است.
جنگ های قومی در دارفور، واقع در غرب سودان، به آواره شدن بيش از يک ميليون نفر منجر شده است.
برخی از ناظران خارجی گفته اند که شبه نظاميان طرفدار دولت نه تنها به سوزاندن و آزار و قتل ساکنان روستاهای منطقه دست زده اند بلکه آوارگان را نيز هدف حمله قرار می دهند.
اما دولت سودان اتهامات داير بر حمايت از شبه نظاميان را رد کرده است.
بررسی وضعيت حقوق بشر در کشور بحران زده سودان، از مسووليت های خانم سمر در ماموريت جديد او خواهد بود.
خانم سمر پس از فروپاشی رژيم طالبان در ۲۰۰۱ ميلادی، به عنوان معاون رييس جمهور در اداره موقت و پس از آن هم به حيث وزير زنان تعيين شده بود

روز جهانی 'سياه سر' در افغانستان

روز جهانی 'سياه سر' در افغانستان
بی بی سی - سه شنبه 08 مارس 2005
زنان افغان امسال نيز مانند يکی دو سال گذشته با برگزاری محافل جداگانه روز جهانی زن (8 مارس) را در کابل و شهرهای ديگر افغانستان تجليل کرده اند.
سه سال پيش موضوع رسميت دادن به حقوق و آزاديهای زنان يکی از موضوعات مهم و از پيش شرط ها برای بازسازی افغانستان بود. دولت حامد کرزی نيز تلاش داشت تا هر چه بيشتر به جامعه جهانی اطمينان بدهد که زنان از حقوق و آزادی های کافی برخودار هستند.
اکنون دولت افغانستان فراهم شدن زمينه بازگشت دختران به مدرسه، شرکت زنان در انتخابات، حضور سه زن در کابينه، نامزد شدن يک زن در انتخابات رياست جمهوری، پخش آواز زنان از رسانه های ديداری و شنيداری دولتی، ايجاد گروههای ورزشی ويژه زنان و سرانجام تعيين يک زن به عنوان والی يکی از ولايات را از دستاوردهای سه سال گذشته خود می داند.
اما آيا دولت، در رابطه با بهبود وضعيت زنان، در بيرون از کابل پايتخت به دستاوردهای مشابه دست يافته است؟ آيا زندگی زنان افغان تغيير کرده است؟
بيشتر کارشناسان افغان در امور مسايل اجتماعی بر اين باورند که فرصتها برای رشد زنان در سراسر افغانستان يکسان نيست.
زنان تنها در برخی از شهرهای بزرگ به ويژه کابل می توانند آزادانه گشت و گذار کنند، به مدرسه بروند، تا حدودی به امکانات بهداشتی دسترسی داشته باشند و در بيرون از خا نه مشغول فعاليتهای اجتماعی باشند.
با سقوط حکومت طالبان بيشتر زنان تصور می کردند که دولت برای بهبود وضعيت آنان اقدامات فوری به اجرا خواهد گذاشت، به ويژه در مناطق دور دست و ولايات، در مسايل جدی مانند آموزش و پرورش، جلوگيری از ازدواجهای اجباری، خريد و فروش زنان تغييرات قابل ملاحظه روی خواهد داد، اما آيا با گذشت سه سال اين انتظارها برآورده شده است؟
کمبودهای زنان
سيما سمر، رييس کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان، می گويد که دولت در سه سال گذشته برای بهبود وضعيت زنان کارهای چشمگيری انجام نداده است و هنوز زنان به امکانات اوليه زندگی دسترسی ندارند.
خانم سمر می گويد که زمانی می توان برای بهبود وضعيت زنان کار کرد که دست اندرکاران دولت خود به دموکراسی وحقوق و آزاديهای زنان معتقد باشند.
او از مقامات بلند رتبه دولتی انتقاد می کند و می گويد که تا کنون آنها به همسرانشان اجازه حضور در فعاليت های اجتماعی را نداده اند.
زن و دموکراسی
قسيم اخگر، کارشناس در مسايل سياسی و اجتماعی، در يک گردهمايی که به مناسبت بزرگداشت روز زن از سوی "شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر افغانستان" راه اندازی شده بود، از زنان خواست تا بيش از اين منتظر دادن آزادی از سوی دولت يا مرجع ديگری نباشند، آقای اخگر تاکيد کرد که آزادی ظرفيتی است که انسان بايد آن را در وجودش بپروراند.
نقش زنان در انتخابات پارلمانی از موضوعات تازه تری است که در محافل بزرگداشت هشتم مارس مطرح می شود.
سخنرانان اين گردهمايی ها از نهادهای اجتماعی و احزاب سياسی دعوت می کنند تا در انتخابات پارلمانی از زنان حمايت کنند.
استفاده ابزاری از زنان
يکی از مسايل ديگری که در بيشتر گردهمايی های زنان در مورد آن بحث می شود، اين است که استفاده ابزاری از زنان در افغانستان همچنان با قوت خود باقی است.
درحاليکه در محافل رسمی سخن از تساوی حقوق زن و مرد و دادن فرصتهای مناسب به زنان می شود، به باور بسياری اين مساله بيشتر جنبه شعاری دارد و از حضور زنان در عرصه های سياسی و اجتماعی استفاده نمادين شده است.
به باور بسياری از مردان افغان، زنان هنوز موجودی درجه دو هستند و "عاجزه"، "سياه سر" و حتی در برخی مناطق "حيوان"، "بز" و "کوچ" ناميده می شوند.
در بيشتر مناطق افغانستان، زندگی و سرنوشت زنان را آداب و رسوم و سنتهای قبيله ای مشخص می کند.
تفاوت زنان در کابل و ديگر نقاط افغانستان
با اينکه اکنون زنان در کابل مطابق با خواست و سليقه خود لباس می پوشند، در مجامع حضور می يابند، در تلويزيون و راديو برنامه اجرا می کنند و در اين زمينه ها هيچگونه محدوديتی ندارد، در برخی شهرهای ديگر وضعيت متفاوت است.
در شهرها و روستاهای اطراف به ندرت می توان حضور زنان را در کوچه و بازار يا محافل مشاهده کرد و يا رقص و آواز زنان را در تلويزيون و راديو ديد و شنيد.
به نظر سيما سمر، رييس کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان، برای رفع اين مشکلات بايد برنامه های وسيع و بنيادی انجام شود.
او بر اين موضوع تاکيد می کند که دولت بايد زمينه آموزش زنان در سرتاسر افغانستان را فراهم کند و در کنار آن به زنان کمک شود تا از لحاظ اقتصادی به خود کفايی برسند.
هرچند در کشوری مانند افغانستان، که تا چند سال پيش شاهد حکومت سخت گير طالبان و پيش از آن درگير جنگهای داخلی بوده است، نمی توان از پيشرفتهای زنان در سالهای اخير چشم پوشی کرد، اما آنچه زنان را در مسير حرکتشان به سوی ترقی، با چالشهای جدی مواجه می کند، سنتهای قبيله ای و نهادينه شده در اين کشور است.

روز جهانی حقوق بشر

روز جهانی حقوق بشر در افغانستان
بی بی سی - شنبه 11 دسامبر 2004
داود ناجی
بعد از سقوط رژيم طالبان تاکنون همه ساله از روز تصویب اعلاميه جهانی حقوق بشر در افغانستان تجليل شده است؛ امسال نيز از چنين روزی در تالار دانشگاه تربيت معلم افغانستان تجليل شد.
شايد انتخاب اين مکان با شعار سازمان ملل متحد که سه سال آينده را "سالهای آموزش حقوق بشر در دوره های ابتدايی و متوسطه" اعلام کرده است رابطه ای سمبوليک داشته است .
در اين گردهمايی سيما سمر، رييس کمسيون مستقل حقوق بشر افغانستان، گفت که با وجود گامهای مهمی که برداشته شده اما هنوز حمايت از حقوق بشر برای مردم افغانستان به حقيقت عملی تبديل نشده است، چون به گفته او، تامين حقوق بشر نيازمند حکومت قانون، عدالت و آگاهی مردم از حقوق شان است چيزی که در سه دهه گذشته در افغانستان وجود نداشته است.
خانم سمر افزود دهه گذشته از 1994 تا 2004 ميلادی دهه تعليمات حقوق بشری نامگذاری شده بود، اما در افغانستان بيشترين تخطی از حقوق بشر در همين سالها صورت گرفته است.
کمسيون مستقل حقوق بشر به دولت افغانستان پيشنهاد کرده است که سه سال آينده در اين کشور نيز سالهای تعليمات حقوق بشر در سطوح ابتدايی و ليسه (متوسطه) اعلام شود.
همچنين خانم سمر از دولت افغانستان خواست در جهت تامين حقوق بشر جداً تلاش کند.
فليپو گراندی، معاون فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان نيز يکی از سخنرانان اين گردهمايی بود.
او با اشاره به سالهای جنگ در افغانستان گفت که در سه دهه گذشته نقض سيستماتيک حقوق بشر در افغانستان صورت گرفته است، تاریخ افغانستان دراين سالها شاهد نقض حقوق بشر در سطوح مختلف است و مردم افغانستان از اين ناحيه رنج بسيار ديده اند.
همچنين فرانسيس وندرل نماينده اتحاديه اروپا درافغانستان در اين گردهمايی از بهبود وضعيت حقوق بشر در افغانستان سخن گفت.
او برگزاری انتخابات رياست جمهوری را که انجام شد و انتخابات آينده پارلمانی را از نمونه های بهبود رعايت حقوق بشر در افغانستان خواند و تاکيد کرد که هنوز مشکلات زيادی نيز وجود دارد.
در پايان مراسم تجليل از پنجاه و ششمين سالروز تصویب اعلاميه جهانی حقوق بشر، از سمبل حقوق بشر در دانشگاه آموزش و پرورش افغانستان پرده برداری شد که توسط کميسيون مستقل حقوق بشر ساخته شده است.
در اين سمبل شش ضلعی، ماده های اساسی حقوق بشر به زبانهای رايج در افغانستان حک شده است.

افغانستان، سه سال بعد از اجلاس بن

افغانستان، سه سال بعد از اجلاس بن

بی بی سی - دوشنبه 06 دسامبر 2004

حقوق بشر

يکی از مسايلی که در موافقتنامه بن گنجانيده شده بود، تشکيل کميسيون مستقل حقوق بشر بود که هدف از آن، بهبود وضعيت رعايت حقوق بشر در افغانستان بود؛ دکتر سيما سمر رييس اين کمسيون معتقد است که علی رغم ايجاد اين کميسيون، تخطی از حقوق بشر کاهش چندانی نيافته است.

خانم سمر در مورد دلايل ادامه تخطی حقوق بشر گفت: "البته پيش از ايجاد کميسيون حقوق بشر، موارد تخطی از حقوق بشر در افغانستان ثبت نمی شد؛ در اين سه سال که کميسيون موارد تخطيها را ثبت کرده است، تاکنون ملاحظه نشده که موارد تخطی از حقوق بشر کم شده باشد. اما مهم اين است که حالا مردم کميسيون را به عنوان يک مرجع می شناسند و به آن مراجعه می کنند."

به نظر خانم سمر، دليل ادامه تخطی ها اين است که در افغانستان هنوز قانون حاکم نيست و بسياری افراد هنوز مافوق قانون عمل می کند و تا زمانيکه چنين وضعيتی ادامه داشته باشد نبايد انتظار داشت که تخطی از حقوق بشر در افغانستان متوقف شود يا کاهش يابد.

گزارش يوناما درباره وضعيت حقوق سياسی در افغانستان

گزارش يوناما درباره وضعيت حقوق سياسی در افغانستان
16:53 گرينويچ - چهارشنبه 29 ژوئن 2005
داوود ناجی
مقامات حقوق بشر افغانستان و سازمان ملل متحد در اين کشور گفته اند که ۱۶ در صد افرادی که تا کنون برای اشتراک در رقابت های انتخابات پارلمانی ثبت نام کرده اند متهم به داشتن روابط با گروه های مسلح غير مسوول در اين کشور هستند.
بر اساس گزارشی که از سوی کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان و هيات نمايندگی سازمان ملل متحد (يوناما) منتشر شده، تا حالا بيش از ۱۰۰مورد شکايت عليه برخی از نامزدها به کميسيون ويژه بررسی شکايات رسيده است.
گزارش يوناما به بررسی وضعيت حقوق سياسی در افغانستان اختصاص دارد.
سيما سمر رييس کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان و فيليپو گراندی معاون ژان آرنو، فرستاده ويژه دبير کل سازمان ملل متحد در امور افغانستان در يک کنفرانس خبری مشترک در کابل در مورد جزييات اين گزارش توضيح دادند.
آقای گراندی گفت که هنوز بيشتر مردم افغانستان از حضور نيروهای مسلح غير مسوول در مناطق مختلف اين کشور نگران هستند.
او از اين موضوع به عنوان يک "چالش بزرگ" بر سر راه برگزاری يک "انتخابات دموکراتيک" ياد کرد.
آقای گراندی گفت: "موارد محدودی از اعمال فشار و تهديد از سوی فرماندهان و چند نامزد انتخاباتی که احتمالا با گروه های مسلح ارتباط دارند در مناطقی از افغانستان وجود داشته است؛ ما همچنان از مداخله مقامات محلی در برخی موارد گزارش داريم که دو مورد عمده آن در ولايات قندهار و تخار روی داده است."
فيليپو گراندی گفت که تا حالا دست کم دو نامزد انتخابات پارلمانی نيز در افغانستان کشته شده اند. اما او افزود، "در اين زمينه نمی توانم حکم کنم که اين افراد به خاطر وابستگی شان به روند انتخابات کشته شده اند."
در اين گزارش از نامزدی ۳۴۴ زن برای انتخابات پارلمانی، ۲۸۵ زن برای شوراهای ولايتی و نامزدی ۷ کوچی برای راه يابی به پارلمان و شوراهای ولايتی، به عنوان نشانه های بهبود وضعيت سياسی در افغانستان ياد شده است.
گزارش يوناما همچنين پيشنهادات مشخصی را در زمينه های امنيت و برنامه خلع سلاح افراد نظامی، به دولت افغانستان داده است.

طرح ايجاد کميسيون رسيدگی به جنايات جنگی در افغانستان

طرح ايجاد کميسيون رسيدگی به جنايات جنگی در افغانستان
بی بی سی - پنج شنبه 15 دسامبر 2005
کنفرانس سه روزه 'حقيقت يابی و مصالحه ' که از تاريخ ۱۳ دسامبر در کابل به کار آغاز کرد امروز ۱۶ دسامبر با طرح ايجاد يک کميسيون مستقل به منظور رسيدگی به جنايات جنگی در افغانستان پايان يافت .
در کنفرانس بر اين نکته تاکيد شد که تا زمانی که جنايت کاران جنگی و ناقضان حقوق بشر در افغانستان به ميز محاکمه کشانده نشوند، مصالحه واقعی در اين کشور به وجود نخواهد آمد .
سيما سمر رييس کميسون مستقل حقوق بشر افغانستان و يکی از سخنرانان اصلی کنفرانس با انتقاد از نقش نظام عدلی و قضايی افغانستان گفت: "در بررسی پرونده های مجرمان جنگی و ناقضان حقوق بشر از سوی اين نهادها بی کفايتی صورت گرفته است ".
در کنفرانس "حقيقت يابی و مصالحه" همچنين گفته شد برای تامين عدالت، ضروری است افرادی که متهم به جنايات جنگی و نقض حقوق بشر هستند و در پستهای کليدی دولت کار می کنند، نخست از وظايفشان برکنار شوند.
کنفرانس، موضوع عفو جنايتکاران جنگی در افغانستان را از صلاحيتهای بازماندگان قربانيان جنگهای افغانستان دانست .
يک تن از مقامات دفتر هيات نمايندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (يوناما) نيز در اين کنفرانس گفت: "تشکيل يک کميسيون مستقل به منطور تحقيق و بررسی پرونده های افراد متهم به جنايات جنگی کمک می کند که عدالت در شرايط مناسب و قابل پذيريش تحقق يابد .
عبدالله عبدلله وزير خارجه افغانستان نيز در روز پايانی کنفرانس در سخنرانی خود تاکيد کرد که هر چند در افغانستان موارد زياد نقض حقوق بشر وجود داشته است اما به گفته او در چهار سال گذشته در اين عرصه گامهايی بر داشته شده که در سی سال گذشته بی سابقه بوده است .
کنفرانس "حقيقت يابی و مصالحه " در حالی به کار خود پايان داد که برخی از شرکت کنندگان نسبت به عملکرد کميسيون بررسی پرونده های جنايت کاران جنگی که قرار است تا چند روز آينده ايجاد شود اظهار ترديد کردند.
به گفته اين افراد اگر اين کميسيون نيز بخواهد مانند کميسيون های گذشته در پشت درهای بسته فعاليت کند نتايج اين بررسی ها رضايت مردم را تامين نخواهد کرد .
دولت افغانستان هفته گذشته طرحی را به تصويب کابينه رساند که بر اساس آن ظرف سه سال آينده نحوه رسيدگی به جنايات جنگی و بر خورد باعاملان آن مشخص شود .

آغاز برنامه 'عدالت انتقالی' در افغانستان

آغاز برنامه 'عدالت انتقالی' در افغانستان
بی بی سی- يکشنبه 10 دسامبر 2006 - 19 آذر 1385
حامد کرزی، رييس جمهور افغانستان آغاز برنامه عدالت انتقالی را در کشورش اعلام کرد؛ برنامه ای که حقيقت يابی و مستند سازی جنايات ضد بشری و نقض حقوق بشر در افغانستان، بخشی از آن است.
آقای کرزی که به مناسبت آغاز اين برنامه و تجليل از پنجاه و هشتمين سالروز تصويب اعلاميه جهانی حقوق بشر در کابل سخن می گفت، از ادامه نقض حقوق بشر توسط "تروريستها و زورگويان" و در مواردی هم نيروهای خارجی مستقر در افغانستان ابراز نگرانی کرد.
رييس جمهور کرزی همچنين با اشاره به هجوم نيروهای شوروی سابق به افغانستان، "تجاوز خارجيان" به کشورش را از عوامل مهم خشونت و نقض حقوق بشر در کشورش برشمرد و از افغانها خواست برای پايان دادن به تراژيدی های گذشته و کنونی متحد شوند.
عدالت و شجاعت
آغاز رسمی برنامه عدالت انتقالی امسال همزمان بود با تجليل از سالروز تصويب اعلاميه جهانی حقوق بشر.
اين برنامه در کابل با پخش فيلم مستندی در مورد جنايات گذشته در افغانستان آغاز شد که در آن قربانيان تاکيد داشتند عامل اين جنايات را هرگز نخواهند بخشيد.
دکتر سيما سمر، رييس کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان، آغاز برنامه عدالت انتقالی در افغانستان را مهم خواند و گفت که تامين عدالت و تحکيم قانونيت در افغانستان نياز به عدالت و "اقدامات شجاعانه" دارد.
تام کونيکز، نماينده سازمان ملل متحد در افغانستان نيز از آغاز اين برنامه استقبال کرد و آن را برای رييس جمهور افغانستان تبريک گفت.

'تجاوز خارجی'
حامد کرزی، رييس جمهور افغانستان با استفاده از فرصتی که برايش دست داده بود، ديدگاه های سياسی خود را در مورد گذشته و همچنين وضعيت کنونی کشورش بيان کرد.
آقای کرزی که از تماشای فيلم مستند در مورد نقض حقوق بشر به شدت متاثر شده بود، به سختی می توانست حرف بزند و چندين بار به شکل واضح اشک ريخت.
کميسيون مستقل حقوق بشر از فعالان حقوق بشر که جانهايشان را در اين راه از دست داده اند قدردانی کرد
او بيشتر برعوامل خارجی و تجاوزهای به قول او آشکار و پنهانی تاکيد کرد که سبب ترويج خشونت و نقض حقوق بشر در کشور شد.
رييس جمهور افغانستان از اينکه هنوز "مردم بی دفاع" در کشورش از سوی تروريستها و گه گاهی نيروهای خارجی مستقر در اين کشور قربانی می شوند به شدت ابراز نگرانی کرد.
آقای کرزی تاکيد کرد که رهايی افغانستان از بدبختی های کنوکی، در اتحاد و کنار گذاشتن اختلافات قومی، گروهی و زبانی است.
اگرچه ترويج مصالحه و تشويق مردم به وحدت ملی، گنجانيدن پيام های صلح در کتابهای آموزشی، از ديگر اجزای برنامه صلح و عدالت انتقالی است، ولی تاکيد بيشتر کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان و برخی از نهادهای بين المللی بر اين نکته است که بايد از انتصاب ناقضان حقوق بشر به منصب های بلند رتبه دولتی، جلوگيری شود و مردم حقيقت را در مورد جنايات گذشته بدانند.
از اين رو موفقيت عملی اين برنامه با چالش جدی روبرو است، زيرا در حال حاضر شمار زيادی از کسانی که به نقض حقوق بشر متهم اند، کرسی های را در رده های بالای دولت و هچنين پارلمان افغانستان در اختيار دارند.

سومین کنفرانس بین المللی توسعه جامعه مدنی در كابل

سومین کنفرانس بین المللی توسعه جامعه مدنی در كابل
سومین کنفرانس بین المللی توسعه جامعه مدنی افغانستان در هتل صافی لاند مارک دایر گردید.در این کنفرانس داکتر سیما سمر رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان در مورد وظایف نهادهای جامعه مدنی در کشور صحبت نموده گفت : نهاد مدنی در یک جامعه دموکراتیک باید قوی و از اهمیت خاص برخوردار باشد و از انجو باید فرق داشته باشد میدانم نهاد مدنی در کشور درست رشد نکرده چون به شکل پروژوی کار می کند.وی افزود : نهادهای مدنی که بخاطر حاکمیت قانون در جامعه کار میکنند با اقشار مختلف از مردم سروکار دارند باید انتقادات که بالای دولت مطرح میسازد باید سازنده باشد افسوس نهادهای مدنی در افغانستان افکار واحد ندارند.همچنان در این کنفرانس محترم جاوید لودین رئیس دفتر ریاست جمهوری صحبت نموده گفت : یک ونیم سال گذشته مساله تروریزم حملات و مداخلات کشورهای بیرونی به سطح رسیده بود که همه میدانند کسانی که در نهاد های مدنی کار میکردند چرا عوامل وانگیزه های این همه را بررسی نکردند.وی گفت : نهاد های مدنی همیشه از دولت انتقاد میکند وظیفه نهاد جامعه مدنی انتقاد نباید باشد نقش و رسالت آن باید مانند دولت باشد.بعدا داکتر نبکت کریستینسون نماینده سویدن و همکار جامعه مدنی کشور در مورد فعالیت های کمیته سویدن در ارتباط نهاد های جامعه مدنی افغانستان صحبت نموده گفت: مابطور مشخص علاقمندی به مسایل چگونگی روابط بین بخشهای سنتی جامعه مدنی و پدید جدید آن با موسسات غیر دولتی هستیم نظر به نشستی که با علما شوراهای قومی در قریه جات داشتیم ما نهاد جامعه مدنی را در کشور افغانستان تشویق میکنیم .همچنان در این کنفرانس پیام عبدالکریم خرم وزیر فرهنگ و جوانان توسط نماینده آن وزارت قرائت گردید.در کنفرانس موضوعات چون تحلیل وضعیت فعلی افغانستان از نظر نهادهای جامعه مدنمی فرصت ها، چالشهای داخلی وخارجی فرا راه نهاد های جامعه مدنی ، شریک ساختن تجربیات و تخصص در چگونگی تقویه نهاد های جامعه مدنی در افغانستان ، تشخیص راه های تقویه همکاری از طریق سعی وتلاش دسته جمعی ، ایجاد ارتباط با فعالین جامعه مدنی ملی وبین المللی مورد بحث قرار گرقت.کنفرانس فردا نیز ادامه دارد.
منبع : /www.afghanpaper.com

ايجاد فرهنگ برابري هدف ماست 1/12/1384

ايجاد فرهنگ برابري هدف ماست 1/12/1384وركشاپ سه روزه اي كه از سوي كميسيون حقوق بشر جهت اطلاع دهي براي اعضاي شوراي ولايتي كابل، امروز رسماً، با سخنان خانم سيما سمر در محل اين دفتر آغاز به كار نمود. خانم سيما سمر در حاشيه اين وركشاپ اعلام كرد كه اين كميسيون در نظر دارد در سطح كشور وركشاپهايي را براي اعضاي شوراهاي ولايتي داير نمايد، تا بهتر بتواند براي آنها اهداف، برنامه هاي اين كميسيون را تشريح نمايند. همچنين در اين وركشاپ روي قانون شوراها نيز دقت نظر خواهد شد تا وظايف شوراها شفاف تر گردد. خانم سيما سمر با اشاره به نقش شوراها گفتند كه شوراها نبايد مانع براي پروژه ها ايجاد كنند، آنها نقش بازوي كمكي را براي والي ها و ولسوالهاي مناطق دارند. رئيس كميسيون حقوق بشر در سخنان خود به دست آوردهاي اين كميسيون اشاره كرده و گفتند كه تا كنون 52 زندان شخصي را بسته كرده ايم، اين زندانها متعلق به والي ها و قومندانان امنيه بوده است، وي اشاره كرد كه هنوز هم بخشي از اين قومندانها و والي ها بر سر قدرت هستند. وي يكي از اهداف اساسي كميسيون را زدودن فرهنگ خشونت ذكر نموده و علاوه نمودند كه ما تلاش مي كنيم كه فرهنگ خشونت، زور گوئي را از بين ببريم و به جايش فرهنگ برابري را حاكم نمائيم. خانم سيما سمر در حاشيه اين جلسه به سوالات خبرنگاران پاسخ گفته و با اشاره به حوادث هرات اعلام كردند كه ما ناظر اوضاع هستيم، تحقيقات ما جريان دارد، كميسيون به زودي در اين رابطه موضع گيري خواهد نمود، اما آنچه كه مسلم است اين است كه حوادث اخير مذهبي نبوده است، ما در تاريخ افغانستان شاهد درگيري هاي مذهبي نبوده ايم، وي با اشاره به مجازات مجرمين اعلام كرد كه ما خواهان مجازات و پيگيري همه مجرمين هستيم، بايد تحقيق شود كه چه كساني در اين حوادث دست داشته اند، حتي اگر به قول بعضي ها همان جوانهاي احساساتي هم دست داشته اند بايد محاكمه شوند و به پنجه قانون سپرده شود تا ديگر شاهد تكرار اين حوادث نباشيم.

افتتاح واحد 'پاسخگويی به مسايل خانوادگی' در پليس کابل

افتتاح واحد 'پاسخگويی به مسايل خانوادگی' در پليس کابل
بی بی سی - يکشنبه 22 ژانويه 2006
در کابل پايتخت افغانستان، مرکزی برای پاسخگويی به مسايل خانواده به طور رسمی افتتاح شده است.
گفته می شود اين مرکز اولين در نوع خود در اين کشور است که مردان، زنان و کودکان می توانند برای دريافت کمک يا مشاوره در مورد مشکلات خانوادگی با آن تماس بگيرند.
اين واحد خدمات رسانی توسط پليس ملی افغانستان و با همياری نيروهای آمريکايی و سازمان ملل متحد راه اندازی شده است.
در مراسم افتتاح رسمی اين مرکز، يک مقام ارشد افغان ابراز اميدواری کرد که فعاليت های 'واحد پاسخگويی' سرمشقی برای ديگر شهروندان افغان باشد.
سازمان ملل متحد خشونت عليه زنان و کودکان در افغانستان را بسيار گسترده توصيف می کند و آن را مشکلی جدی برای سلامت عمومی جامعه در اين کشور می داند.
فقر مالی و آموزشی
به گزارش خبرنگار بی بی سی در کابل، واحد 'پاسخگويی به خانواده' پيش از افتتاح رسمی حدود شش ماه فعال بوده است و در اين مدت به 23 مورد مراجعه به دليل خشونت خانوادگی پرداخته که عموما مربوط به ضرب و شتم زنان توسط همسرانشان بوده است.
دکتر سيما سمر، رييس کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان، می گويد 'فقر و کمبود امکانات آموزشی' به معضلات خانوادگی در اين کشور دامن می زند.
خانم سمر که در مراسم افتتاح اين واحد سخنرانی می کرد با اشاره به نقش مهم پليس در اجرای قانون و برقراری نظم گفت: " فکر می کنم که [چنين مرکزی] در همه جا ضروری است اما در کشوری مانند افغانستان با پيشينه 30 سال جنگ و درگيری، که خشونت برای مردم امری عادی شده، اهميت بيشتری پيدا می کند."
خشونت خانوادگی موضوعی نيست که گفتگو در مورد آن به سادگی صورت بگيرد و برخی ناظران بر اين باورند که زنان اساسا از بازگو کردن رفتار خشونت آميزی که با ايشان می شود، هراسانند.

'هنوز کارهای زيادی باقيست'

سيما سمر: 'هنوز کارهای زيادی باقيست'بی بی سی - دوشنبه 12 دسامبر 2005
سيما سمر، رييس کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته است که هنوز در افغانستان موارد نقض حقوق بشر وجود دارد و افرادی در اين کشور هستند که "خود را به رعايت از قانون ملزم نمی دانند."
خانم سمر گفت اگرچه وضعيت حقوق بشر نسبت به چهار سال پيش در افغانستان بهبود يافته است و به گفته او حالا در زندانهای افغانستان شکنجه به صورت علنی و عام وجود ندارد اما خانم سمر افزود که هنوز هم مشکلات زيادی موجود است که بايد به آن رسيدگی شود.
رييس کمسيون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت: "علی الرغم شکايت ها مبنی بر نقض حقوق بشر از سوی نيروهای ائتلاف بين المللی تحت امر آمريکا در زندانهای نظامی، کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان هنوز نتوانسته است از اين زندانها در افغانستان نظارت کند."
او گفت تنها ظرف سال گذشته 113 مورد از نقض حقوق بشر در بازداشتگاه های آمریکاییان در افغانستان به این کمیسیون گزارش شده است.
دهم سپتامبر مصادف بود با سالروز تصويب اعلاميه جهانی حقوق بشر که نخستين بار در سال ۱۹۵۰ از سوی مجمع عمومی سازمان ملل اعلام شد.
دست آوردها
دکتر سيما سمر، به اين بهانه گزارش يک سال کاری کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان را ارايه کرد.
او آموزش حقوق بشر به حدود ۲۴ هزار تن از افراد پليس، معلمان و مديران مکاتب، نگهبانان زندانها، گزارش دهی در مورد وضعيت حقوق بشر، نظارت و بازرسی از زندانها، به خصوص از زندان های زنان را از دست آوردهای اين کمسيون در يک سال گذشته خواند.
خانم سمر همچنين با اشاره به برگزاری کنفرانس بين المللی لندن که در آن قرار است استراتژی ده ساله انکشاف افغانستان به بحث کشيده شود، از دولت افغانستان و جامعه جهانی خواست به گسترش و تامين حقوق و آزادی های مردم به عنوان محور انکشاف و ترقی، توجه کنند.
جمع آوری شواهد قناعت بخش
کمسيون مستقل حقوق بشر همچنين برنامه ای تازه ای را زير نام "ترسيم منازعه" آغاز کرده است.
بر اساس اين برنامه شماری از کارمندان اين کمسيون از سوی متخصصان بين المللی آموزش ديده اند تا اسناد دادگاه پسندی را در مورد جنايات جنگی و ناقضان حقوق بشر در ۲۵ سال گذشته جمع آوری کنند.
به گفته مسئولان اين کمسيون آنچه هنوز در مورد جنايات جنگی و نقض حقوق بشر در افغانستان وجود دارد، مجموعی از ادعاها و يادداشت های مردم است که نمی تواند به عنوان مدارک قابل قبول در دادگاه ها ارايه شود.

مجرمان جنگي در افغانستان مورد پيگرد قانونی قرار مي گيرند

كميسيون مستقل حقوق بشر:
يكشنبه ۷ دي 1382
مجرمان جنگي در افغانستان مورد پيگرد قانونی قرار مي گيرند
«كميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان» براي شناسايي و پيگرد مجرمان جنگي اين كشور تلاش خواهد كرد و در اين زمينه از مردم كمك و مشورت خواهد گرفت.به گزارش ايرنا، خانم «سيما سمر» رئيس كميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان قبل از ظهر شنبه در جلسه علني لويه جرگه (مجلس بزرگان) اين كشور در سخناني گفت: پيگرد مجرمان جنگي از وظايف عمده اين كميسيون است، اما متأسفانه هنوز هم در افغانستان دادگاه صالحي كه ضوابط را بر روابط ترجيح دهد، به وجود نيامده است.وي گفت: فراموشي عملكرد كساني كه جنايات جنگي رامرتكب شده اند، مشكلات را حل نمي كند، بلكه بر عكس، آنان را به ادامه ارتكاب جرم و جنايت و نقض حقوق انسانها تشويق مي كند. خانم سمر اظهار داشت: كميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان از ابتداي سال آينده با مردم در مورد چگونگي برخورد با مجرمان جنگي مشورت خواهد كرد و تصميم گيري در اين زمينه را به عهده آنان خواهد گذاشت.وي با بيان اينكه در سراسر جهان برخوردهاي متفاوتي با مجرمان جنگي از مجازات تا عفو انجام شده است، افزود: كميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان براي عفو مجرمان جنگي تبليغ خواهد كرد، اما مردم تنها مرجع تصميم گيري در اين زمينه هستند.وي تأكيد كرد: عدم برخورد با مجرمان و جنايتكاران جنگي، مشكلات را حل نخواهد كرد و تا زماني كه مجرمان پاسخگوي جنايات خود نباشند، بحران در افغانستان تداوم خواهد يافت و دشمني، بي عدالتي و آنارشيسم همچنان گلوي مردم را خواهد شكافت.خانم سمر در ادامه اظهار داشت: كميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان با هيچ گروه، حزب، قوم و فردي دشمني ندارد، بلكه دشمن ظلم، بي عدالتي، هرج و مرج و نقض حقوق بشر است و عليه استبداد شخصي از سوي هر فردي كه باشد، مبارزه خواهد كرد.كميسيون حقوق بشر افغانستان از تير ماه سال گذشته بر اساس موافقتنامه «بن» در اين كشور تأسيس و فعال شده است.وي همچنين مخالفت با حقوق بشر در افغانستان را محكوم كرد و گفت: حقوق بشر هديه نيست، بلكه حقي است كه در هر نقطه از جهان بايد به آن پايبند بود.
منبع : www.iran-newspaper.com

انتقاد يک مقام سازمان ملل از سودان به دليل خودداری از مجازات مرتکبين جرائم جنگی

انتقاد يک مقام سازمان ملل از سودان به دليل خودداری از مجازات مرتکبين جرائم جنگی06/03/2006
يک مقام سازمان ملل متحد از سودان به دليل خودداری از مجازات مرتکبين جرائم جنگی در منطقه دارفور انتقاد کرده است.
" سيما سمر" فرستاده حقوق بشر سازمان ملل متحد به سودان، روز دوشنبه در جريان ديداری از خرطوم، نگرانی خود را ابراز داشت و گفت دادگاه های ويژه رسيدگی به جرائم جنگی که سال پيش به وسيله دولت تشکيل شدند، هيچ مقام مسئول خشونت را محاکمه نکرده اند.
" سيما سمر" افزود نقض حقوق بشر، از جمله دستگيری های خودسرانه و شکنجه ادامه دارد.
سودان در برابر کوشش های دادگاه بين المللی جنائی برای رسيدگی به جرائم جنگی در جريان نبرد بين شورشيان دارفور و شبه نظاميان طرفدار دولت مقاومت کرده و همچنين قول داده است از تشکيل يک نيروی صلحبان سازمان ملل متحد برای جايگزينی با نيروهای فعلی اتحاديه آفريقا در دارفور ، جلوگيری کند.
منبع : /www.voanews.com

جهت دریافت حقایق به همکاری شوراهای ولایتی نیازمندیم

سیما سمر: جهت دریافت حقایق به همکاری شوراهای ولایتی نیازمندیم
سیما سمر، رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان خطاب به اعضای شورای ولایتی کابل گفت: تطبیق پروسه عدالت انتقالی، به همکاری شورای ولایتی برای ایجاد زمینه اطلاع‏رسانی به مردم نیازمندیم.
وی که در افتتاح ورکشاپ سه روزه‏ آموزشی برای تشریح مسایل حقوقی به اعضای شورای ولایتی کابل سخن می‏گفت، ضمن معرفی کوتاه کارکردهای کمیسیون حقوق بشر جهت ترویج و تبلیغ حقوق بشر، گفت: «شوراهای ولایتی، منتخب مردم هستند و می‏توانند در اطلاع رسانی و بالابردن آگاهی مردم، نقش زیادی را در پروسه عدالت انتقالی ایفا کنند.»سيما سمر، گفت که در اين دوره‏ها به اعضای شورای ولايتی آموزش داده می‏شود که چگونه به منظور بهبود وضعيت حقوق بشر کار کنند. جاوید دانش‏یار مسئول بخش عدالت انتقالی کمیسیون حقوق بشر، هدف از پروسه عدالت انتقالی را ایجاد تصویری کلی از منازعات و جرایمی دانست که در دوران بحران در کشور صورت گرفته است.وی افزود: شوراهای ولایتی، نهاد‏های مردمی هستند و می‏تــوانند با همکاری و هماهنگی کمیسیون حقـــوق بشر، مردم را با اهداف این پروسه آشنا سازند.
(مریم حسینی) روزنامه راه نجات

سیما سمر در لویه جرگه

چهارده روز از لويه جرگه گذشت
بی بی سی - شنبه 27 دسامبر
پايان کار کميته تفاهم باز هم به "فردا" موکول شد
لويه جرگه تصويب کننده قانون اساسی افغانستان، قرار بود از امروز جلسات نهايی خود را، برای تصويب قانون اساسی اين کشور آغاز کند، اما کار کميته تفاهم هنوز ادامه دارد.
از پنج روز پيش، کار کميته تفاهم که سرگرم بررسی و جمع بندی نتايج کار کميته های دهگانه لويه جرگه، به منظور ارايه آن به صحن علنی مجلس است، آغاز شده است.
مسوولان برگزاری لويه جرگه، در چند روز اخير، بارها پايان کار کميته تفاهم را به "فردا" موکول کرده اند، روز جمعه نيز، صفيه صديقی سخنگوی لويه جرگه گفت که کميته تفاهم، "فردا شنبه" نتايج کار خود را به لويه جرگه ارايه خواهد کرد، اما همانند روزهای گذشته، اين "فردا" هم به فردايی ديگر موکول شد.
گزارش دهی وزيران
در جلسه امروز لويه جرگه نيز، شماری از نمايندگان، مشکلات و کمبودهای حوزه های انتخابی شان را مطرح کردند و در مورد برخی مسايل، از جمله پيش نويس قانون اساسی اظهار نظر کردند.
اما بيشتر وقت جلسات صبح و بعدازظهر روز چهاردهم لويه جرگه، به گزارش دهی وزيران اختصاص داشت.
در جلسه امروز، سيما ثمر رييس کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان، مصطفی کاظمی وزير تجارت، عبدالله علی وزير فوايد عامه، سهيلا صديق وزير بهداشت، حبيبه سرابی وزير اموز زنان، عنايت الله نظری وزير مهاجرين، علی احمد جلالی وزير کشور، حسين انوری وزير کشاورزی، عبدالرحيم وردک معاون وزير دفاع و محبوبه حقوقمل مشاور رييس جمهور در امور زنان گزارش عملکرد وزارتخانه ها و نهادهای تحت امرشان را به نمايندگان مردم در لويه جرگه ارايه کردند.
نظر خواهی از مردم افغانستان برای محاکمه جنايتکاران جنگی
سيما سمر رييس کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت که از آغاز سال 2004 ميلادی، چگونگی برخورد با جنايتکاران جنگی اين کشور، به نظرخواهی همگانی گذاشته خواهد شد.
خانم سمر که در جلسه لويه جرگه، مجلس تصويب کننده قانون اساسی افغانستان سخن می گفت، تاکيد کرد که مردم اين کشور بايد بر رعايت حقوق بشر در کشورشان نظارت کنند.
او افزود: "موارد زيادی از محاکمه جنايتکاران جنگی در جهان مشاهده شده است، اما ما قصد تقليد از آنان را نداريم و بيشتر مايليم که مردم به عفو بينديشند."

"نيروهای خارجی، اشغالگر نيستند"
عبدالرحيم وردک معاون وزير دفاع افغانستان در گزارش خود به لويه جرگه، از حضور نيروهای خارجی اين کشور دفاع کرد.
او گفت: "نيروهای خارجی که در افغانستان حضور دارند، اشغالگر نيستند و برای کمک به ما آمده اند."
در جلسه روز سيزدهم لويه جرگه، نظير احمد نماينده ولسوالی گذره هرات، خواستار مشخص شدن تاريخ دقيق خروج نيروهای خارجی از افغانستان شد.
آقای وردک از مردم خواست تا کاری نکنند که بار ديگر افغانستان در انزوا قرار بگيرد و کشورهای کمک کننده، کمکهای خود به افغانستان را قطع کنند.

داکتر سیما سمر نامزد پست کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر

دولت افغانستان، سیما سمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر این کشور را برای احراز پست کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر نامزد کرده است.
در اعلامیه ای که وزارت خارجه افغانستان منتشر کرده آمده است که انتخاب خانم سمر در این مقام، "انتخاب بی نهایت شایسته خواهد بود."
سيما سمر در سال 1957 ميلادی در ولايت غزنی افغانستان به دنيا آمد و تحصيلات خود را در رشته پزشکی در دانشگاه کابل به پايان رساند.
او از سال 1984 تا 2002 ميلادی، زمانی که افغانستان درگير جنگ بود، در خارج از اين کشور اقامت داشت و در عرصه های اجتماعی به پناهجويان افغان در کشورهای خارجی کمک می کرد.
پس از فروپاشی حکومت طالبان در افغانستان، گروههای افغان شرکت کننده در اجلاس بن و سازمان ملل متحد سيما سمر را در دسامبر سال 2002 ميلادی به معاونت رئيس دولت و سپس، نخستين وزير امور زنان افغانستان برگزيدند.
خانم سمر بعد از پايان کار دولت موقت افغانستان به رياست کميسيون مستقل حقوق بشر اين کشور منصوب شد.
او حالا در عین زمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در سودان است.
خانم سمر تا حالا دهها جایزه بین المللی در عرصه فعالیت های حقوق بشری از آن خود کرده است.
وزارت خارجه افغانستان در اعلامیه خود از "کشورهای دوست" تقاضا کرده که از نامزدی خانم سمر برای احراز پست کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر حمایت کنند.
از سال 2004 میلادی تا حالا، لوئیز آربور از کشور کانادا در این پست کار کرده است.

گزارش به کرزی در مورد 'نقض حقوق بشر' در افغانستان

گزارش به کرزی در مورد 'نقض حقوق بشر' در افغانستان
بی بی سی - شنبه 29 ژانويه 2005
"صدای مردم برای تامين عدالت"، عنوان گزارش پانصد صفحه ای کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان به رييس جهمور اين کشور است.
اين گزارش که سازمان ملل متحد نيز از آن حمايت کرده است، بر اساس نظرخواهی از بيش از چهار هزار شهروند افغان در داخل و خارج کشور تهيه شده است.
سيما سمر، رييس کميسيون مستقل حقوق بشر هنگام ارايه اين گزارش به حامدکرزی رييس جمهور افغانستان گفت که آنها وظيفه خود را انجام داده اند و اکنون دولت بايد برای تحقق خواسته های مردم اقدام کند.
کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان می گويد که حدود هفتاد درصد از پرسش شوندگان در اين گزارش، خود را قربانی نقض حقوق بشر و جنايات جنگی می دانند.
به نوشته تهيه کنندگان گزارش، نود درصد مردم افغانستان خواهان برکناری نقض کنندگان حقوق بشر از مقامهای دولتی و رسمی هستند.
بر اساس اين گزارش موارد نقض حقوق بشر شامل شکنجه، اعدام بدون محاکمه، تجاوز جنسی، قتل عام و بمباران غيرنظاميان در دهه های جنگ داخلی و اشغال افغانستان توسط نيروهای شوروی سابق در دهه هشتاد ميلادی می شود.
براساس گزارش کميسيون حقوق بشر افغانستان، ۶۳ درصد مردم بر اين باورند که جنگهای داخلی کشورشان، مبنای قومی نداشته است، بلکه فرماندهان داخلی و قدرتهای خارجی، از جمله ايران و پاکستان، به مسايل قومی دامن زده اند.
کميسيون حقوق بشر افغانستان می گويد بيش از حدود هفتاد درصد مردم اين کشور، خود را قربانی نقض حقوق بشر و جنايات جنگی می دانند.

۷۶ درصد از پرسش شوندگان نيز گفته اند که محاکمه جنايتکاران جنگی به ايجاد ثبات و امنيت کمک خواهد کرد.
رييس جمهور افغانستان، هنگام دريافت گزارش کميسيون مستقل حقوق بشر گفت که گزارش مورد پذيرش دولت است.
آقای کرزی از اينکه صدای هم ميهنانش را می شنود که خواهان عدالت و اجرای قانون هستند، ابراز خرسندی کرد.
رييس کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان (خانم سمر) می گويد که آنها اکنون وظيفه خود را انجام داده اند و اکنون دولت بايد برای تحقق خواسته های مردم اقدام کند

لوئيز آربر، کميسر عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر که برای اعلام پشتيبانی از گزارش کميسيون حقوق بشر افغانستان به کابل سفر کرده است نيز در مراسم تقديم گزارش به رييس جمهور افغانستان شرکت داشت.
او گفت در ظرف سه سال گذشته، افغانستان شاهد پيشرفتهای زيادی بوده و اکنون در عرصه حقوق بشر بايد اقدامات جسورانه ای انجام شود.
خانم آربر گفت: "بررسی موارد تخلف در گذشته و حال نکته مهمی است، تا آنهايی که حقوق بشر را پامال کرده اند ديگر قادر به ماندن در قدرت نباشند. برای بقای صلح و ثبات در کشور بايد يک نظام قضايی مناسب وجود داشته باشد و به تمام اعمال ناروايی که انجام شده پيوسته و به صورت قانونی رسيدگی شود".
کميسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر همچنين گفت که اکنون افغانها اين واقعيت را دريافته اند که بايد به ادامه نقض حقوق شان پايان داده شود.
کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان می گويد که گزارش اخيرش را، در نتيجه دو سال پژوهش و بررسی در مورد جنايات ضد انسانی در سه دهه گذشته افغانستان تهيه کرده و منتشر کرده است.

کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان خواستار برقراری عدالت شد

بی بی سی - شنبه 29 ژانويه 2005
کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان خواستار برقراری عدالت شد
رييس کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان از دولت اين کشور خواسته است عاملان جنايات جنگی دوره قبل از اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهير شوروی سابق را تحت تعقيب قرار دهد.
خانم سيما سمر، رييس کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان با تحويل گزارش پيشينه حقوق بشر اين کشور به حامد کرزی، رييس جمهور، گفت دولت بايد خواسته مردم برای برقراری عدالت را اجابت کند.
لوئيز آربر، کميسر حقوق بشر سازمان ملل متحد که در حال ديدار از افغانستان است گفت رسيدگی به موارد قبلی و کنونی نقض حقوق بشر برای افغانستان موضوع حياتی است.
در اين گزارش درباره شش هزار افغان تحقيق به عمل آمده و بر اساس اين تحقيقات نتيجه گيری شده که دو سوم تمام افغان ها خود را قربانی جنايات عليه بشريت يا جنايات جنگی می دانند.
تحقيقات اين گزارش، به موارد نقض حقوق بشر در افغانستان در قبل از بيش از 20 سال پيش اشاره دارد.
اين گزارش می افزايد که 90 درصد از اين قربانيان خواستار آن هستند که عاملان اين جنايات از مراجع قدرت کنار گذاشته شوند و 40 درصد از قربانيان نيز خواسته اند که عاملان جنايات تحت تعقيب قرار گيرند.

گزارش 'حقوق سياسی' افغانستان در آستانه انتخابات

گزارش 'حقوق سياسی' افغانستان در آستانه انتخابات
بی بی سی - دوشنبه 22 اوت 2005
دومين گزارش مشترک کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان و دفتر نمايندگی سازمان ملل متحد در اين کشور (يوناما) منتشر شد.
عنوان اين گزارش "ارزيابی حقوق سياسی در جريان روند آمادگی ها برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولايتی افغانستان" است.
گفته شده است که اين گزارش در مورد حقوق سياسی اتباع، براساس برداشتهای عمومی کارکنان منطقه ای اين دفاتر، مصاحبه با مقامات دولتی، مردم، رهبران محلی، اعضای جامعه مدنی و ساير افراد و نهادها ترتيب يافته است.
برداشت 'مثبت'
اين گزارش به وضعيت عمومی مربوط به انتخابات پارلمانی و شوراهای ولايتی تنها در دو و نيم ماه گذشته می پردازد.
در اين گزارش روند ثبت نام رای دهندگان با در نظر داشت شرکت "چشمگير" زنان در ولايات جنوب و جنوب شرقی افغانستان، "مثبت" ارزيابی شده است.
در گزارش آمده است که با وجود شکايت عليه ۲۰۸ نامزد به انتخابات پارلمانی و شوراهای ولايتی به اتهام داشتن اسلحه، تنها نام ۱۷ نامزد از فهرست عمومی نامزدها حذف شده اند که دلايل آن از سوی کميسون رسيدگی به شکايات، عدم ارايه اسناد کافی و يا تکميل نکردن شرايط قانون انتخابات خوانده شد.
تهديد نامزدها
تهديدات عمده ای که عليه نامزدهای انتخابات پارلمانی و شوراهای ولايتی ظرف دو و نيم ماه گذشته مطرح بوده، بيشتر از جانب مخالفان دولت، يعنی گروه طالبان و همفکران آنها بوده است
سيما سمر
سيما سمر رييس کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان که در مورد موضوعات مهم اين گزارش صحبت می کرد به خبرنگاران گفت که ارزيابی گزارش از روند جمع آوری اسلحه از نامزدهای مسلح، "مثبت" است.
تهديد نامزدهای انتخابات
در گزارش مشترک کميسون مستقل حقوق بشر افغانستان و دفتر هيات نمايندگی سازمان ملل متحد آمده است که تهديداتی که عليه نامزدهای انتخابات پارلمانی و شوراهای ولايتی صورت گرفته است در مقايسه با نگرانی هايی که در اين مورد، در گزارش قبلی اين دو نهاد وجود داشت کمتر بوده است.
خانم سمر گفت: "تهديدات عمده ای که عليه نامزدهای انتخابات پارلمانی و شوراهای ولايتی ظرف دو و نيم ماه گذشته مطرح بوده، بيشتر از جانب مخالفان دولت، يعنی گروه طالبان و همفکران آنها بوده است."
آزادی بيان
در اين گزارش همچنين به محدود بودن شرايط لازم برای آزادی بيان اشاره شده است.
سيما سمر گفت: "درحال حاضر در برخی از ولايات مانند زابل، ارزگان، باميان و دايکندی، رسانه های گروهی به صورت باالفعال وجود ندارند و در شماری از موارد، برخی از افراد به خاطر استقاده از رسانه های گروهی مورد تهديد قرار گرفته اند.
او از جمله به مواردی در ولايت تخار، ولسوالی غوربند ولايت پروان و ولايت قندهار اشاره کرد که شماری از نامزدها از سوی افراد مسلح مورد تهديد قرار گرفته اند.
'آزادی حرکت'
رييس کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت "آزادی حرکت" موضوع ديگری است که گزارش مشترک در مورد حقوق سياسی اتباع به آن پرداخته است.
او گفت که افزايش کارگذاری مين و بمبهايی که با کنترل از راه دور منفجر می شود، از آزادی حرکت کاسته است و زنان به خاطر مسايل مختلف بيشتر از نداشتن آزادی حرکت رنج می برند.
سيما سمر همچنين به موضوع تبعيض عليه نامزدهای زن که در گزارش مشترک به آن پرداخته شده است اشاره کرد.
در گزارش کميسيون مستقل حقوق بشر و يوناما، آمده است که در بسياری موارد مشاهده شده است که کارکنان عاليرتبه دولتی مانند واليان و فرماندهان امنيتی، با استفاده از صلاحيت و امکانات دولتی، از نامزدهايی که به آنها ارتباط قومی، سياسی و حزبی دارند حمايت کرده و نامزدهای رقيب انها را تهديد می کنند.
در همين حال معاون ژان آرنو فرستاده ويژه دبيرکل سازمان ملل متحد در افغانستان، پيشنهاداتی را در جهت حمايت از گزارشهای مشترک کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان و يوناما به منظور بهتر شدن شرايط برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولايتی ارايه کرد.
او گفت: "ما از دولت و بخش عملياتی دفتر مشترک تنظيم انتخابات می خواهيم تا در قسمت تامين امنيت نامزدها به خصوص نامزدهای زن و همچنين هماهنگ سازی برنامه امنيتی انتخابات پارلمانی بيشتر اقدام کنند.